Bier uit Zutendaal wint internationale prijzen

Minder dan een jaar geleden lanceerden Cindy Schoenaerts en Luc Savoné hun eigen streekbier: Limburgse Schone. Het blonde bier valt internationaal in de smaak en haalde onlangs twee gerenommeerde prijzen binnen. ‘Dit is nog maar het begin…’

In het voorjaar van 2021 kwam de Limburgse Schone op de markt. Het was het eerste bier dat Cindy Schoenaerts en haar echtgenoot Luc Savoné uit Zutendaal samen ontwikkelden. De Limburgse Schone probeert de schoonheid van de Limburgse natuur in smaak te vatten. Het is een blond bier, droog en zoet, met een bittere toets.

Cindy Schoenaerts: ‘We hebben echt ingezet op een bijzondere smaaksensatie, met de provincie Limburg in het achterhoofd. Zo komt de zoete zweem van Limburgse appels uit Haspengouw en de bittere nasmaak van eikenhoutsnippers uit de Hoge Kempen.’

De Limburgse Schone won onlangs een gouden medaille op de Craft Beer Awards 2021. Dat is de grootse Europese wedstrijd voor ambachtelijke bieren die jaarlijks in Londen wordt gehouden. Verschillende bierexperts, onder andere van Harrod’s, proefden en beoordeelden duizenden bieren uit 35 landen. Als je weet dat ook toplui uit de verkoop-, import- en distributiesector meestemmen, dan mag duidelijk zijn dat deze prijs internationaal iets betekent. CNN noemde de wedstrijd trouwens ‘de invloedrijkste drankcompetitie ter wereld’.

Cindy Schoenaerts: ‘Ons bier bestaat nog geen jaar, dus wij zijn uiteraard supertrots dat we deze prijs gewonnen hebben, en al zeker omdat de Limburgse Schone als enige Belgische bier in de prijzen gevallen is. Onze bedoeling vanaf het begin was om een aantal regionale bieren op de markt te brengen. Dat we nu met ons eerste bier al twee internationale prijzen gewonnen hebben, motiveert ons enorm om aan de uitbreiding van ons aanbod te gaan werken. Dit is dus nog maar het begin…’

Verder deden Cindy en Luc met hun brouwerij Bezoens ook mee aan de International Beer Challenge. Die bestaat al 25 jaar en wordt georganiseerd door Drinks Retailing Magazine in het Verenigd Koninkrijk. Ook hier proeft een groot aantal bierexperts bieren uit de hele wereld. In zo’n 80 categorieën worden de beste bieren bekroond. In de categorie ‘Flavoured beers’ beloonde de jury dit jaar de Limburgse Schone uit Zutendaal met een bronzen medaille.

Het idee voor hun eigen bier ontstond tijdens de eerste lockdown in 2020. Cindy en Luc wilden op een creatieve manier iets positiefs uit die hele periode halen. Afgelopen zomer verrastten ze dan ook nog eens iedereen met hun eigen pop-up Kanaalbar aan het Albertkanaal in Eigenbilzen. Daar verwelkomden ze duizenden mensen die de Limburgse Schone leerden kennen. Volgende zomer zal die zomerbar er weer opgebouwd worden. Wie weet stellen ze dan een nieuw biertje voor?


Deze website gebruikt cookies. Door op "OK" te klikken gaat u hiermee akkoord.